Czym są badania marketingowe?
Badania marketingowe to zespół czynności, które polegają na zbieraniu i przetwarzaniu informacji o rynku, konsumpcji, potrzebach i mechanizmach kierujących postępowaniem ludzi oraz działaniach konkurencji i skutkach podjętych działań. Badania marketingowe muszą być całościowe, regularne oraz podparte właściwą metodologią i wiarygodnymi źródłami informacji. Analizy marketingowe są znacznie szerszym pojęciem niż badanie rynku. Badania marketingowe są podstawą kształtowania marketing mix.
Jakie są źródła informacji dla badań marketingowych?
Są to przede wszystkim:
-pracownicy firmy,
-obecni i byli pracownicy konkurencji,
-agencje badań marketingowych,
-analizy laboratoryjne, technologiczne oraz ekonomiczne różnego rodzaju produktów,
-pośrednicy, czyli dealerzy, oraz odbiorcy i inne działający w danej branży,
-wnikliwa analiza publikacji specjalistycznych, dokumentów, wywiadów udzielanych przez konkurencyjne firmy, ich reklamy i jakiekolwiek inne akcje promocyjne.
Jakie narzędzia zbierania informacji stosuje się najczęściej?
Jest to oczywiście ankieta. Przeprowadzenie ankiety polega na uzyskaniu od osób odpowiadających na poszczególne pytania w kwestionariuszu ankietowym możliwie jak najszczerszych odpowiedzi. Ankietowani to nie tylko konsumenci, ale również sprzedawcy, menedżerowie, specjaliści. W badaniach marketingowych najczęściej stosowanymi technikami ankietowymi są: ankiety bezpośrednie, ankiety pocztowe, ankiety telefoniczne, ankiety z wykładaniem kwestionariuszy w miejscach publicznych lub ich rozdawanie, ankiety prasowe. Inną, równie często wykorzystywaną techniką do badań marketingowych, jest wywiad pogłębiony oraz wywiad grupowy. Są to rodzaje badań jakościowych, mają za zadanie odpowiedzieć na pytanie „dlaczego?”, więc szukają odpowiedzi na pytania dotyczące motywów postępowania, opinii i sugestii konsumentów.