Co to jest marketing afiliacyjny?
Marketing afiliacyjny należy do marketingu internetowego i opiera się na specjalnych sieciach afiliacyjnych. Marketing afiliacyjny polega na tym, że partner, czyli afiliant, dostaje zapłatę od prowadzącego program partnerski za pozytywne efekty kampanii reklamowej. Każdy wydawca stron i witryn internetowych jest w stanie przy odpowiednim zastosowaniu dobrego marketingu afiliacyjnego w łatwy sposób zarobić pieniądze, wystarczy umieścić reklamy, np. w postaci banneru, z programów partnerskich na swojej stronie lub witrynie. W przypadku pozytywnych reakcji i efektów kampanii afiliant dostaje swoje wynagrodzenie od prowadzącego program partnerski. Ma to miejsce na przykład wtedy, gdy osoba odwiedzająca stronę internetową zamówi produkt oferowany przez reklamodawcę. W taki sposób dosyć często dorabiają się blogerzy.
Modele marketingu afiliacyjnego:
Pay per click – polega na otrzymaniu wynagrodzenia za kliknięcie w jakąś formę reklamową, np. banner lub link.
Pay per lead – polega na otrzymaniu wynagrodzenia za konkretną aktywność internauty, np. wypełnienie formularza on-line, rejestracja w serwisie, zakup dowolnego produktu czy zapisanie się do newslettera.
Pay per sale – polega na czerpaniu zysków ze sprzedaży produktów lub usług prowadzącego program partnerski.
Historia i rozwój marketingu afiliacyjnego
Pierwsze programy afiliacyjne powstały w USA w latach 90-tych. Pierwszy oficjalny i w pełni profesjonalny program powstał w 1994 roku. Jego autorem był jednej z pierwszych sklepów on-line z muzyką. Jeff Bezos założył firmę Amazon, która zajmowała się handlem internetowym, w 1996 r. wpadł na pomysł stworzenia nieco rozbudowanej sieci marketingowej: na swojej stronie Amazon.com chciał podpiąć stronę kobiety, która chciała sprzedawać książki o rozwodach, dzięki czemu zbierał prowizje od sprzedanych książek. Tak zaczął się wielki początek marketingu afiliacyjnego.