Co to jest marketing bezpośredni i czym się charakteryzuje?
Marketing bezpośredni to marketing polegający na bezpośrednich komunikatach kierowanych do konkretnych, pojedynczych klientów. Indywidualny kontakt jest potrzebny, aby uzyskać bezpośrednią odpowiedź klienta, czyli reakcję. Marketing bezpośredni pozwala nabywać produkty dzięki różnym mediom, np. reklamie poprzez e-mail. Ważne jest pominięcie bezpośredniego kontaktu osobistego ze sprzedawcą. Celem marketingu bezpośredniego, poza tworzeniem dobrego wizerunku danej marki, jest uzyskanie otwartej, najlepiej natychmiastowej i dającej się zmierzyć reakcji potencjalnego klienta.
Czym są bazy danych?
Aby marketing bezpośredni odniósł oczekiwane rezultat, ważne są bazy danych w postaci list adresowych. Baza danych o klientach to uporządkowany zbiór wyczerpujących danych i istniejących i potencjalnych klientach. Baza danych może obejmować dane geograficzne, psychologiczne, dotyczące zachowań konsumentów, wiekowe i inne. Istnieją różne sposoby zdobywania tych danych, np. poprzez sporządzenie własnej listy klientów, zestawienie kilku różnych list klientów, zamieszczenie ankiety w prasie lub Internecie, odkupienie takiej listy od innej firmy. Warto pamiętać, że w wielu krajach przepisy dotyczące ochrony danych osobowych zabraniają zdobywać bazy danych w taki sposób.
Rodzaje marketingu bezpośredniego:
–sprzedaż wysyłkowa: polega na składaniu zamówień przez katalog dostarczany przez firmę lub dostępny w Internecie;
-telemarketing: polega na wykorzystaniu telefonu do przekazywania informacji na temat produktu lub usług, daje możliwość przekazywania opinii;
-sprzedaż w domu klienta: polega na prezentacji i sprzedaży produktów w domu klienta;
–marketing za pośrednictwem telewizji: do tego rodzaju należą specjalne programy typu telezakupy;
–marketing online: wykorzystanie Internetu do prezentacji i sprzedaży produktów.