Czym charakteryzuje się marketing polityczny?
Marketing polityczny jest jedną z form komunikacji politycznej, w której dochodzi do przeróżnego rodzaju wymian między uczestnikami rynku politycznego. Marketing polityczny wykorzystuje różne formy technik społecznych oraz metod zaczerpniętych z marketingu handlowego (najchętniej korzysta z marketingu partyzanckiego oraz innych form marketingu bezpośredniego, ostatnimi czasy sięga również po techniki niestandardowe). Marketing polityczny to zespół technik, który ma na celu stworzenie odpowiedniego obrazu kandydata wśród jego elektoratu, wypromowania jego osoby oraz poglądów, wyróżnienia go spośród rywali i uzyskaniu odpowiedniej ilości głosów.
Jakie są techniki i elementy marketingu politycznego?
Działania marketingowe powinny być prowadzone tylko podczas wyborów, ponieważ wtedy następuje szczególne zainteresowanie i intensyfikacja, ale mimo to, przez cały czas politycy są przedstawiani na tle partii politycznej, w której działają. W marketingu polityczny stosuje się różne metody promocji oraz zarządzenia wizerunkiem. Podstawowe techniki marketingu politycznego to:
–strategie wyborcze,
–telewizyjny wizerunek kandydatów lub całej partii,
–polityczny public relations,
–miejsce w sondażach lokalnych oraz globalnych.
Jak kształtował się marketing polityczny w Polsce?
Pierwszy raz techniki marketingu w polityce zastosowano w czerwcu 1989 roku, czyli podczas pierwszej kampanii wyborczej odbywającej się w demokratycznej Polsce. Do prowadzenia kampanii politycznej Solidarność zaangażowała specjalistę od marketingu politycznego francuskiego pochodzenia Jacques’a Seguela. Każdy z kandydatów Solidarności miał zdjęcie z Lechem Wałęsą, które miało stać się ich przepustką do parlamentu. Jacques Seguel kreował również wizerunek polityczny Aleksandra Kwaśniewskiego podczas wyborów prezydenckich w 1995 roku.