Jaka jest definicja marketingu szeptanego?
Marketingiem szeptanym (z ang.: whisper marketing, word of mouth marketing, buzz marketing; zwany też marketingiem plotki) nazywa się specjalne działania marketingowe, które mają na celu dotarcie z przekazem marketingowym do odbiorcy za pośrednictwem bezpośredniego, uchodzącego za spontaniczny, przekazu ustnego. Takim przekaźnikiem informacji może być bezpośrednia dyskusja lub opowiadanie. I to w największej mierze odróżnia marketing szeptany od marketingu relacji. Marketing szeptany przez niektórych teoretyków zestawiany jest z marketingiem wirusowym, ale w praktyce buzz marketing jest znacznie szerszym pojęciem niż marketing wirusowy.
Jak wygląda marketing szeptany w praktyce?
–rozmowa w zakładzie fryzjerskim na temat nowej linii kosmetyków do włosów, taką rozmowę mają przeprowadzać pracownicy z klientami w trakcie wykonywania różnych usług fryzjerskich;
–przekazywanie dopiero co wprowadzonych na rynek produktów pewnej grupie nieopłacanych agentów „wolontariuszy”, którzy po skorzystaniu z produktu, przekazują swoją opinię coraz szerszej grupie znajomych,
–zatrudnianie aktorów, którzy przekazują treść informacji marketingowej przechodniom i dokonują nieformalnej prezentacji i reklamy danego towaru.
Wybrane rodzaje marketingu szeptanego:
Marketing wirusowy – polega na tworzeniu zabawnych i interesujących komunikatów, które są zaprojektowane w taki sposób, że można je w łatwy i bezpośredni sposób przekazywać innym. Mogą mieć formę e-mailową.
Brand blogging – polega na tworzeniu blogów internetowych i żywym uczestniczeniu w życiu blogerskim, w którego klimacie można swobodnie dzielić się informacjami o danym produkcie wśród blogującej społeczności.
Community marketing – jest to wspieranie niewielkich społeczności, które będą się dzieliły opiniami i zainteresowaniem daną marką np. poprzez fankluby, fora internetowe itp.