Na czym polega marketing wirusowy?
Marketing wirusowy, zwany też reklamą wirusową (z ang.: viral marketing) jest dość specyficznym rodzajem działań marketingowych. Polega na zapoczątkowaniu sytuacji, w której potencjalni klienci sami będą rozpowszechniać informacje dotyczące firmy lub produktów. Nie musi to być konkretna informacja, ale taki przekaz, który będzie budować świadomość marki oraz zajmie się jej pozycjonowaniem na rynku, czyli wywoływaniem pozytywnych skojarzeń z nazwą lub logo firmy.
Chwyty marketingu wirusowego:
Przykładową techniką stosowaną w marketingu wirusowym jest emitowanie w Internecie zabawnych i w pewien sposób przykuwających uwagę filmików lub zdjęć, które często bywają stylizowane na amatorskie. Poprzez sieć użytkownicy Internetu mogą przesyłać sobie między sobą taki filmik lub zdjęcie, np. w postaci linku. Wykorzystywany jest tutaj również marketing plotki, tworzone są trendy a nawet legendy miejskie. Innym chwytem chętnie stosowanym w ramach marketingu wirusowego jest udostępnianie za darmo pożytecznych informacji, które w zawoalowany sposób przekazują treści reklamowe. Przykładem może być dodawanie do różnych produktów spożywczych książek z przepisami, która zawiera przepisy z użyciem konkretnego rodzaju produktu, np. margaryny danej marki. Marketing wirusowy stosuje również zabawy językiem, dzięki czemu popularny slogan reklamowy przenika do języka potocznego i również, mimowolnie, staje się „żywą reklamą”. Do takich sloganów zaliczymy m.in.: „a świstak siedzi…”, „a łyżka na to: niemożliwe”, „a może frytki do tego?”, „prawie robi wielką różnicę”, „takie rzeczy to tylko w Erze”, „nie dla idiotów”, „ty tu urządzisz”, „no to sru” i wiele, wiele innych. Marketing wirusowy zachęca również do świadomego przekazywania informacji o danym produkcie, np. poprzez umieszczenie odpowiednich skryptów w serwisach internetowych czy konkursy „poleceniowe”.