Definicja public relations
Z angielskiego oznacza publiczne relacja, kontakty z otoczeniem. System public relations (PR) dotyczy kształtowania stosunków działającego podmiotu z jego otoczeniem. Obecnie coraz bardziej popularne są studia public relations w ramach kursów i szkoleń marketingowych. Istnieje ponad 2000 definicji public relations. Podstawowy schemat musi zawierać trzy elementy: organizację, otoczenie oraz relacje. PR można nazwać sztuką osiągania harmonii z otoczeniem poprzez wzajemne porozumienie oparte na pełnej informacji. Public relations jest też świadomym, celowym, planowanym i systematycznym oddziaływaniem organizacji na kontakty z otoczeniem.
Public relations a marketing
PR jest często mylony z marketingiem. Warto pamiętać, że marketing jest pewnego rodzaju zarządzaniem między firmą a jej klientami, natomiast PR jest znacznie szerszym pojęciem i odnosi się również do relacji między firmą a m.in. jej pracownikami, inwestorami, społecznością, samorządami lub mediami. PR wspomaga marketing. Profesjonalni praktycy PR (PR-owcy) powinni posiadać wiedzę o redagowaniu materiałów prasowych, reklamie, współpracy z dziennikarzami.
PR w Polsce
Public relations w Polsce istnieje mniej więcej od lat 90. XX wieku, kiedy to pojawiło się duże zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie, dzięki czemu na uczelniach wyższych pojawiły się specjalne kierunki studiów w ramach marketingu, które zaczęły kształcić przyszłych fachowców. Krótka historia polskiego PR:
1995 – powstało Polskie Stowarzyszenie Public Relations założone przez Almę Kadragic.
1996 – powstał Kodeks Etyczny Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.
2000 – powstał Związek Firm Public Relations, zrzeszający firmy działające zgodnie ze standardami etycznymi.
2004 – powstał Kodeks Dobrych Praktyk Związku Firm Public Relations, który sprecyzował zasady i reguły świadczenia usług PR.