Czym jest e-mail marketing?
Jest formą marketingu bezpośredniego oraz marketingu partnerskiego, która wykorzystuje pocztę elektroniczną jako narzędzie dotarcia do konsumenta. E-mail marketing obejmuje analizowanie, planowanie, realizację oraz kontrolę nad:
-tworzeniem i rozbudową baz adresowych e-mail,
-zarządzaniem bazami adresów e-mail,
-przygotowywaniem treści oraz tworzeniem wiadomości e-mail,
-wysyłaniem wiadomości przez pocztę elektroniczną,
-obsługą informacji zwrotnych,
-tworzeniem schematów komunikacji wykorzystujących pocztę elektroniczną.
Jakie są zadania i narzędzia e-mail marketingu?
E-mail marketing ma na celu stworzenie określonych relacji z odbiorcami, budowę określonego wizerunku firmy lub organizacji czy sprzedaży. Najczęściej stosowanymi technikami e-mail marketingu są: newslettery firmowe, dzienniki elektroniczne, biuletyny wewnętrzne, reklamy w wiadomościach e-mail. E-mail marketing, jako część marketingu internetowego, nawiązuje do koncepcji marketingu przyzwolenia (z ang. permission marketing), według którego odbiorca komunikatu powinien wyrazić zgodę na jego otrzymywanie, np. poprzez wpisanie się na subskrypcję. W przeciwnym wypadku listy wysyłane w ramach e-mail marketingu będą odczytywane jako spam.
Działania marketingowe, w których wykorzystywane są techniki e-mail marketingu:
–programy lojalnościowe: długotrwałe działania marketingowe służące do tworzenia oraz podtrzymywania pozytywnych relacji z konkretnymi, wyselekcjonowanymi i najbardziej atrakcyjnymi dla firmy klientami,
–promocje konsumenckie: oddziaływanie na odbiorców produktów danej firmy, polegające na przekazaniu im informacji, które mają w odpowiednim stopniu zwiększyć wiedzę na temat towarów lub usług oraz samej firmy w celu stworzenia dla nich miejsca na rynku,
–działania public relations,
–relacje inwestorskie,
–komunikacja wewnętrzna.