Czym jest i na czym polega marketing relacyjny?
Marketing relacji, zwany też marketingiem relacyjnym, partnerskim, związków czy powiązań można zdefiniować jako konsekwentne komunikowanie się indywidualnych klientów na temat formy produktu i usługi, które ma na celu ciągły rozwój długoterminowej relacji, która jest wzajemnie korzystna. Punkt ciężkości w marketingu relacyjnym przesuwa się w tym rozumieniu z transakcji wymiennych, w stronę tworzenia więzi z klientem, po to, aby go jak najdłużej utrzymać. To klient zostaje w centrum zainteresowania. Jest czasami porównywany do marketingu bezpośredniego.
Czym różni się marketing relacyjny od innych typów marketingu?
W innych przypadkach marketingu podkreśla się rolę personelu w kształtowaniu więzi z klientem, natomiast marketing partnerski najsilniej związany jest z marketingiem usług. Marketing relacyjny bardzo często występuje w podobnym kontekście, co marketing interaktywny (który z kolei w najbogatszy sposób korzysta z bogatej ofert badań marketingowych), ponieważ w obu przypadkach bardzo ważne jest podtrzymywanie długoterminowych więzi z konsumentem i bezpośredniego oraz bezproblemowego kontaktu między dwiema stronami. Marketing partnerski, czyli właśnie relacyjny to przede wszystkim zmiana filozofii marketingowej związanej z orientacją firmy na rynku, natomiast marketing interaktywny (do którego można czasami zaliczyć marketing internetowy), stosowany jest w kontekście bezpośrednich relacji zachodzących między pracownikami firm a ich klientami.
Co to jest permission marketing?
Permission marketing oznacza tzw. marketing za przyzwoleniem i jest terminem używanym w odniesieniu do marketingu relacji. Sens permission marketing polega na uzyskaniu przyzwolenia klienta na otrzymywanie jakiegokolwiek komunikatu marketingowego. Otrzymanie takiej zgody staje się punktem wyjścia do budowania komunikacji i więzi personalizowanej.