Czym charakteryzują się techniki niestandardowe?
Marketing niestandardowy, nazywany też ambient marketing, to przede wszystkim niekonwencjonalne realizacje marketingowe, które mają na celu zwrócić uwagę na dany produkt lub firmę, nawet jeśli techniki są kontrowersyjne. W zależności od spojrzenia na marketing niekonwencjonalny można do niego zaliczać: marketing partyzancki, marketing wirusowy, różne formy marketingu internetowego, np. marketing szeptany lub e-mail marketing, gry marketingowe, a także reklamy na środkach komunikacji miejskiej (taksówkach, autobusach, metrze, tramwajach), na przystankach oraz wszelkie reklamy w lokalach, restauracjach, klubach fitness, szkołach itd.
Czynniki wykorzystywane w marketingu niestandardowym:
–oryginalne wykorzystywanie tradycyjnych nośników, np. tablic i billboardów,
–wykorzystanie przestrzeni kontekstowej,
–wykorzystanie wnętrz w połączeniu z ich funkcją, np. promowanie akcji Stop Piratom Drogowym na szlabanach,
–interakcja i kontakt z otoczeniem,
–interakcja z nośnikiem reklamowym,
–wykorzystywanie nowych technologii, np. bluetooth do pobierania dzwonków, tapet lub aplikacji na telefon komórkowy, które są eksponowane na specjalnym nośniku reklamowym bluetooth marketing,
–korzystanie z kontrowersyjnych treści i przekazów, które przykuwają uwagę.
Cechy ambient marketingu:
Wykorzystanie niestandardowych mediów powinno mieć miejsce na specjalne zamówienie konkretnego klienta pod konkretny produkt i powinien być skierowany do konkretnej grupy docelowej. Marketing niestandardowy działa nie tylko poprzez treść komunikatu reklamowego, ale również poprzez formę, w jakiej ta treść jest wyrażona. Są to najczęściej jednorazowe akcje. Jest to forma reklamy ściśle kontekstowa. Im więcej czynników jest wykorzystanych, tym bardziej wpływa to na niestandardowość reklamy, ale niekoniecznie musi zawsze przynosić pozytywne efekty.