Jaki jest marketing mobilny?
Marketing mobilny odnosi się do dwóch form komunikacji marketingowej. Pierwszy to nowoczesny i nieco ważniejszy marketing wykonywany za pośrednictwem urządzenia mobilnego, np. telefonu komórkowego. Dzięki temu marketing mobilny łączy się tutaj z marketingiem młodzieżowym. Druga forma jest bardziej tradycyjna i polega na przekazywaniu informacji poprzez jeżdżące billboardy czy pokazy drogowe.
Rys historyczny nowoczesnego marketingu mobilnego:
Marketing mobilny w wydaniu nowoczesnym zaistniał dzięki upowszechnieniu się wiadomości SMS, czyli na przełomie XX i XXI wieku. Na początku to rozpowszechnienie było najbardziej widoczne w Europie i Azji. Po raz pierwszy wtedy firmy zaczęły zbierać numery telefonów, na które później wysyłano treści reklamowe. Dzięki temu marketing mobilny wpisuje się w działania marketingu relacyjnego. Wiadomości SMS stały się bardzo powszechnym kanałem komunikacji, dlatego wielu specjalistów uważa, że wręcz wyparł marketing e-mail i inne formy marketingu. Aby marketing mobilny działał zgodnie z wytycznymi, w większości krajów europejskich użytkownik musi wyrazić zgodę na otrzymywanie treści marketingowych od konkretnej firmy. W Polsce powołano GIODO (Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych), który wraz z UKE (Urząd Komunikacji Elektronicznej) czuwają nad rozwojem mobilnego marketingu. Marketing mobilny dotarł do USA kilka lat po rozpoczęciu ekspansji w Europie i Azji. Pierwsza kampania odbyła się w 2002 roku. Na chwilę obecną szacuje się, że w samej Europie wysyła się około 100 milionów SMS-ów reklamowych miesięcznie.
Cechy marketingu mobilnego:
-jest bardzo osobisty, a przekaz spersonalizowany,
-szybkie dotarcie do grupy docelowej,
-wysoki poziom skuteczności,
-łatwa i dynamiczna interakcja z odbiorcą,
-jest nowoczesny i wskazuje na otwartość firmy,
-można precyzyjnie monitorować kampanię reklamową.