Marketing mix – czym jest i jaka jest jego charakterystyka?
Marketing mix to specyficzna kompozycja marketingowa, na którą składają się poszczególne, zależne od siebie elementy, które jako zintegrowany system mogą oddziaływać na różnego rodzaju zjawiska rynkowe. Wyróżnia się kilka koncepcji marketingu mix: 4P, 4C, marketing mix dla usług, 7P, dwuczynnikowa Frey’a (oferta, metody i narzędzia marketingowe) oraz trzyczynnikowa Lazera i Kelly’ego (produkt i serwis, dystrybucja, komunikacja i przekaz informacji).
Koncepcja 4P
Została zaproponowana przez McCarthy’ego:
Produkt (ang. product) – ważna jest jakość produktu, marka, opakowanie, gwarancja, jego postrzeganie przez konsumentów oraz czy zaspokaja potrzeby klientów. Produkt musi spełniać określone funkcje oraz jest rozpatrywany pod różnymi aspektami, np. rynkowym, cyklu życia, technologicznym.
Cena (ang. price) – jest wydatkiem, który musi być poniesiony przez konsumentów, aby nabyć produkt, natomiast dla producenta jest wynagrodzeniem za poniesione nakłady. Charakteryzuje się ją pod kątem polityki cenowej, wskaźnika elastyczności cenowej popytu, progów rentowności, rabatów i warunków płatności.
Dystrybucja (ang. place) – zajmuje się sposobem rozmieszczenia produktów na rynku w celu ich sprzedaży. Ważne są kanały dystrybucyjne, czyli układy wzajemnie zależnych organizacji zaangażowanych w sprzedaż produktu.
Promocja (ang. promotion) – zaliczamy do niej: reklamę, public relations, sponsorowanie, sprzedaż osobistą, kampanie, techniki marketingowe.
Rozszerzona formuła 7P
Ludzie (ang. people) – personel i klienci.
Proces (ang. process) – cała procedura marketingowa: od zainteresowania klienta aż do obsługi posprzedażowej.
Świadectwo materialne (ang. physical evidence) – elementy, które świadczą o jakości produktu lub usługi, np. logo, wyposażenie, budynki.
Koncepcja 4C
Występują te same elementy, co w formule 4P, ale z punktu widzenia klienta.